Turen var arrangeret som en ”kør sammen tur” hvilket vil sige, at Knaus Klubben havde reserveret plads på Trio Camp som ligger ca. 10 km. fra Prag.

På forhånd var der alene planlagt en guidet rundtur i Prag. Den enkelte skulle således selv finde rundt, eller finde sammen med nogen at følges med på ture i området.

Der var tilmeldt 11 enheder, men desværre var der afbud fra de 3, så vi var 8 enheder.

Vi kunne byde velkommen til et ungt par, som var nye medlemmer og det var deres 1. tur med Knaus Klubben. De havde 2 små børn med. Det er glædeligt, at vi også er en klub for unge.

Da alle ikke fulgtes ad, kan vi ikke opliste alle oplevelser, men vi har efterfølgende lavet en lille beskrivelse over påsketuren.

Valuta og handelsforhold

Selvom Tjekkiet er i EU er det stadigvæk korunaen der er betalingsmiddel. En koruna svarer til ca. 33 øre. Vi havde hørt meget om de billige handelsmuligheder, men der er sket rigtig meget i Tjekkiet de seneste år.
Vi var en dag i et stort supermarked (Tesco) og prisniveauet var kun en anelse lavere end i Danmark. Selv prisen på kød fandt vi dyr.

Vi havde hørt om billige glas, men vi fandt ingen. Måske skal vi ikke købe i Prag, men udenfor byen.
Butikkerne kan levere alt – også mærkevarer mangler ikke, men prisniveauet er det samme som i Danmark.
1 dag var vi inde i en smykkebutik for at se de bøhmiske granatsmykker, men sikke priser. Forhandleren ville gerne handle med os og satte hele tiden prisen ned, men vores købelyst var ikke tilstrækkelig stor, så vi fik ikke købt smykker..

Louise og Rune (de unge par) var en dag på det berømte gule marked og købte bl.a. en hel del tøj til børnene. De fandt markedet rigtig spændende, men der var også nogle som mente, at det gule marked ikke var så godt som for nogle år siden.

Trio Camp

Campingpladsen var let at finde og lå tæt på motorvejen. De fleste ankom i løbet af lørdagen.
Vi kom ned til forår, blomstrende frugttræer, godt vejr og en udmærket lille campingplads.
Vi kunne nyde kaffen udendørs i ca. 18 grader.
Vejret blev bedre dag for dag, men hen under aften blev det koldt og om natten var det tæt på frysepunktet. Vi kunne derfor ikke side ude om aftenen. Her manglede vi et samlingslokale.

Der boede andre danskere på campingpladsen, som vi havde en del snak med. Der var også en hel del normænd, som var kørende i kæmpestore autocampere.
Der var rigtig mange turister i Prag.

Til Prag med offentlig befordringsmiddel

Det er let og billigt at bruge både bus, sporvogn og undergrund. Vi købte en billet for ca. 16 kr. og den dækkede hele dagen, så det var da billigt (hvem sagde rabat p.g.a. alder).
Ca. 300 m fra campingpladsen kørte bus 162 til Kobylisy, hvor vi skiftede til undergrund eller sporvogn til centrum. Det tog ca. ½ time at køre til centrum – det var hurtigt lært.
Vi havde taget cykler med, men dem fik vi ikke brugt. Dels er der ingen cykelstier og tæt trafik, men der er også mange og dybe huller i asfalten. Vi skal slet ikke klage over vejforholdene i Danmark.

Prags borg
Den 1. dag var vi 2 par der allierede os med et dansk par, der også boede på campingpladsen. De havde været i Prag mange gange. De lærte os at rejse med offentlig befordringsmiddel. Vi tog sammen til Prags borg, som egentlig fortjener en fordybelse af mindst 1 dags varighed. Vi brugte nok 3 timer.
Borgen rummer kirker, kapeller, bygninger og tårne fra alle historiske perioder samt nationalmuse-ets historiske samling. Den nuværende præsident har sit kontor på borgen. Da Vaclav Havel var præsident, var det muligt for den enkelte borger, at træffe ham på borgen og diskutere aktuelle sager.

Karlsbroen

Alle der besøger Prag må opleve den historiske bro. Broen er bygget i år 1400 og har oplevet en del oversvømmelser og krige.
Broen er nu Prags kendteste monument og der er opstillet en masse historiske skulpturer og brotårne. Hver eneste skulptur fortæller en historie.
Broen bruges udelukkende som gangbro. Der er en masse gadesælgere og det siges, at man skal passe godt på sin pung.

Den bombede by – Lidice

Tyskerne bombede byen under 2. verdenskrig som en hævnakt. Byen var totalt jævnet med jorden og alle blev dræbt.
Der hvor byen lå, er der efterfølgende lavet en mindelund og rejst et mindesmærke over alle børnene i byen.
Det var en betagende oplevelse.

Knoglekirken i Kutna Hara

Det berømte benkapel også kaldet knoglekirken hvor alt er bygget i knogler fra mennesker.
Søjlerne er dekoreret med kranier, lysekronen med knogler.
Et besynderligt syn som nogle synes er spændende – andre finder det frastødende.

Den guidede tur i Prag

Guiden hed Laus Sørensen og er fætter til Jens.
Laus er tidligere skolelærer fra Ålborg, men har i en del år boet i Prag. Han er rejsearrangør og guide.
Laus medbragte en dannebrogsflag, så han ikke blev væk for os. Vi tilbragte små 4 timer sammen med Laus, og det var helt afgjort en spændende rundtur.
Det er tydeligt, at Laus er meget historisk interesseret og han fortalte os om Prags historie samt viste os en masse spændende bygningsværker og pladser.
Ganske kort vil vi remhæve følgende fra turen:

• det gamle rådhus med det astronomiske ur med kalender
  • Tyn kirken hvor Tycho Brahe er begravet i år 1601
  • Laus fortalte en masse om Tycho Brahe og han deltog i Brahes genbegravelse. Brahe døde sandsynligvis af forgiftning og ikke af en sprængt blære
  • Folkets hus
  • Vaclau pladsen og monumentet foran Nationalmuseet
  • Det jødiske kvarter med synagogerne
  • Den gamle jødiske begravelsesplads som er benyttet i mere end 300 år. Pladsen er trang, så gravstenene står hulter til bulter og jøderne blev begravet i op til 12 lag
  • Mindesten over Jan Palach. Studenten der i 1969 brændte sig ihjel som protest mod sovjetbesættelsen.

Vi sluttede på en spændende restaurant. Et billigt sted, som vi ikke selv ville have fundet.
Vi takkede Laus for en meget spændende rundtur.

Aftenstur til Jihomestsky Pivovar (bryggeri med aftensmad)

Vi deltog alle i en aftentur til et spændende bryggeri, som også serverede mad.
Det lå ved den allersidste undergrundsstation, så der var ingen turister, og maden var udelukkende beskrevet på tjekkisk.
Til alt held deltog Laus i denne aftentur, så han kunne hjælpe os med bestilling.

Hvis der er noget tjekkerne kan, er det at lave en god øl. Laus fortalte os om den tjekkiske ølproduktion – og vi købte rigeligt. Nogle købte øl med hjem i colaflasker m.m.

Vi havde en både billig og god aften.

River cruise med buffet

Fredag aften var der arrangeret en sejltur i 3 timer med buffet og musik.

Efter hvad vi hører, var det en rigtig god oplevelse, men der var 3 hold, der kørte hjem fredag morgen, så desværre gik nogle altså glip af denne oplevelse.

Hjemturen

Vi kørte fredag formiddag. Vi valgte at køre over Berlin, og vi undgik den store kødannelse. Kl. 20.00 var vi ved grænsen og da alle grænsekiosker var lukkede p.g.a. helligdag valgte vi at køre helt hjem, men vel hjemme var vi også godt trætte.

Det kan altså godt lade sig gøre at klare turen til Prag på 1 dag, men vi er enige om, at det lige er i overkanten.