Søndag d. 12-10-14

Idag var så den første officielle dag på turen. Vejret var fint fra morgenstunden og frokosten blev indtaget ved langbord. De sidste var ankommet og kl. 16.30 var der standerhejsning og Lotte bød velkommen. Der blev serveret en drink og lidt chips, og der blev hygget ved bordene. Om aftenen var vi oppe i restauranten og spise alle sammen. Vi fik en tynd lokal suppe, Bavariaschnitzel og is. Hyggelig dag og aften.

Hilsen Lars og Anette.

Så skal der ses Formel 1

Restaurant Bavaria på campingpladsen

Informationen

Knaus - gaden med langbord i baggrunden

Så er vi klar til velkomst og standerhejsning

Velkomst og standerhejsningssang

Karoline var også klar

Fællesspisning i Restaurant Bavaria

Mandag den 13/10

Efter en hyggelig afslutning på søndag aften ,lå vi lidt for godt under dynerne mandag morgen men der var også kun 13g i vognen,det var lige før jeg ikke nåede at sige godmorgen til Kirsten oppe i baderummet, det har ellers næsten altid passet at vi har været der tidlig begge to, når vi har været på tur.

Da dagen var til fri disposition var det selfølgeligt forskelligt hvad folk ville bruge dagen til.

Nogle kørte til Tjekkiet for at besøge byen Cesky Krumlov,det skulle efter sigende have været en flot køretur og en spændende by at gå rundt i.

Vi kørte sammem med flere til camping forhandler Bergen i Deggendorf, vi skulle købe beslag til fryseren da jeg for anden gang havde knækket dem :) Bjarne og Susanne manglede en vandhane,Karina-Kenneth var med på en kigger nem Karoline fandt hurtig noget som hun mente hendes far gerne ville give hende og selfølgelig ville han det.

Tilbage på pladsen var der nogle der lavede lang bord men vi smurte madpakke og så var det ellers afsted på cyklerne og sikken en tur op op op gik det men med tanke på hvor nemt det ville gå tilbage gik det, hold da op hvor nemt det gik 15 km hvor vi ikke ikke rørte pedalerne de 10 ,da vi sad på en bænk og nød udsigten,det gode vejr og madpakken kom der 2 cyklister forbi,de havde vinter jakker-pandebånd og handsker på ,så Laurits mente der nok var sne længere fremme,det var der dog ikke.

Hvor der nu er cykel sti havde der før været en jernbane,hvor der i 1945 havde været en KZ-fange transport,langs cykle stien var der flere mindes mærker med tekst og billeder,uhyggelige billeder og skræmende læsning,det giver stof til efter tanke men det er jo også noget som aldrig må blive glemt.

Resten af dagen gik med masser af snak og hyggelig samvær :)

Annelise og Laurits

Endnu en gang tak for en super tur og for den opbakning vi fik,glæder os til at mødes med jer igen...
Mandag d. 13/10
(Billedet herunder: Byporten til Det gamle Cesky Krumlov)

Mandag var vi nogle der kørte til Cesky Krumlov i Tjekkiet ca. 120 km fra Eging am See ( byen hvor campingpladsen var ). Turen dertil var meget smuk, med snørklede veje og de flotte efterårsfarver. Vi havde fået at vide af nogle Knaus-Klub- medlemmer, at denne by var et besøg værd, og vi blev ikke skuffede. Det var en rigtig hyggelig by. Vi skulle nok have læst lidt mere om byen inden vi tog hjemmefra, for der var rigtig mange gamle og historiske bygninger. Vi så også et meget smukt brudepar, der blev fotograferet efter alle kunstens regler, bl.a. siddende på en mur med byen i baggrunden, det var virkelig flot. Vi skulle naturligvis også have lidt at spise, maden var okay, men ikke det bedste vi havde fået, og vi blev enige om, at det var godt, vi ikke havde set kokken, før vi spiste... Medlem nr 35 Louis og Lotte

Byporten indefra i skønt efterårsvejr

Sluser ved byporten

Én af de historiske bygninger

Der var kun souvenir-butikker

Så fandt vi en restaurant og en lille " halv-ellever "

En af de smalle gader

Det var stejle gader med brosten

Brudepar-fotografering med den skønneste udsigt i baggrunden

Overalt var der bare flot

Torvet

Tirsdag d. 14/11:

Fabriksbesøg:

Det er blevet tirsdag morgen, og bussen holder klar til at fragte os til jandelbrunn hvor Knaus/Tabbert fabrikken ligger.

Der er rigtig go stemning i bussen og vi ser en masse smuk natur.

Vi ankommer til fabrikken og bliver modtaget af den danske importør Kim Godballe som kort byder velkommen og forklare lidt om fabrikken. bla. om de i 2008 blev opkøbt af et hollandsk firma som skød mange mil. Euro i firmaet. Til de i dag faktisk er gældsfri og faktisk er den campingfabrik med den bedste økonomi.

Vi går herefter hen til indgangen hvor vi bliver budt velkommen af en medarbejder fra fabrikken ( hvis navn jeg i skrivende stund har glemt )

Der snakkkes og peges fingre af alle de fine nye vogne der står på pladsen, vi kommer ind i hallen hvor de producere sider og tag til vognene. vi får hele tiden info fra vores tyske guide om hvordan det hele hænger sammen.
Herefter kommer vi over i productionen hvor vi ser alt lige fra de små stykker pind, til vi i den anden ende af hallen så hvordan de samler køkkener og bademiljøer.

I den anden side af hallen så vi hvordan vognen blev samlet helt fra vanger og dæk. Hvordan de først ligger gulvet på og herefter sætter indmad i vognen og til sidst sider og tag utrolig spænende. Til Venstre kørte Knaus vognene og i Højre side kørte de Tabbert vogne. De bliver ved hjælp af et træk system kørt frem utrolig langsomt op af linen hvor hver medarbejder har hver sin del at stå for.

20 campingvogne og 20 autocampere blev der lavet på en dag.

Til sidst går vi op går og ser hvor de færdige vogne står klar til at blive læsset og kørt ud til diverse forhandlere. De står alle under tag da der i det sydlige Tyskland kan forekomme utrolig voldsomt haglvejr.

Da rundturen var forbi tog vi afsked med vores tyske rundviser og vi gik herefter op på en resturante hvor fabrikken var vært for en udsøgt 3 retters menu og Dunkel Beer i langebaner jo jo det var rigtig hyggeligt.

Efter vi havde fået fyldt de små maver blev vi hentet af vores bus og turen gik herefter ud til en glasfabrik hvor vi kunne få vores lyst styret med alverdens glaskunst. utrolig smukt for os som aldrig har set en sådan butik før.

De fleste gik nu kun en hurtig tur rundt i butikken, men de havde jo nok få deres lyst styret fra tidligere ferie og lign.

Vores bus kom igen og hentede os og turen gik tilbage til campingpladsen efter en utrolig oplevelses rig dag.

Vi var godt trætte og lille karoline på 8 fik sig en ordentlig lur hjem i bussen. De små ben havde også taget mange skridt.

Tilbage på campingpladsen gik vi og hyggesnakkede og så småt gjorde klar til aftensmaden. Enkelte fik også en bette øl mere inkl. undertegnede.

Mvh. Karina, Kenneth og Karoline.
Medlemsnummer: 536

Kim Godballe orienterer i bussen

Administrationen

Nogle af de færdige vogne i gården

Den store carport til de færdige vogne

Kataloget for 2015 studeres nøje

På Restaurant Sommer i Jandelsbrun

Karoline fik en fin isdessert

Udenfor restauranten

Bergglashütte

Onsdag den 15. oktober 2014 – Guidet tur til Passau

Uha da da, klokken 6.30 bimlede vækkeuret, for nu var det tid til at komme ud af fjerene. Det var godt nok tidlig på en feriedag, men der var ingen kære mor for vi skulle på tur til Passau.

Bussen afgik fra campingpladsen kl. 8,30. Det regnede en smule, men humøret var højt hos alle. Det var en hyggelig køretur da chaufføren valgt ikke at køre på motorvejen derind. Vi blev sat af på pladsen foran Passau Rådhus, hvor vi skulle mødes med vores guide.

Ind fra højre kom der en utrolig elegant herre klædt i tøj fra de tidligere århundrede. Han skulle være vores guide rundt i Passau Altstadt. Vi fik en meget livlig og underholdende rundvisning, hvor både biskop Leopold, domsmand, adelsmænd og den fine apotekerfrue var med. Vi blev guidet rundt i Altstadt med flere interessante stop med spændende fortællinger undervejs. Regnen var da heldigvis også stoppet.

Jessen, som havde lovet at være tolk for os gjorde det ikke mindre sjovt og spændende, således blev Birgitte og flere andre Knauser også en del af Passau historie.

Da den guidet tur var færdig, havde vi lidt tid på egen hånd i Passau. Der var akkurat tid til ”Ein Dunkles Grosse Bier”, for man bliver godt nok tørstig af sådan en vandring tilbage til de forrige århundrede. Vi mødtes alle mand igen klokken ca. 13.00 på Altes Bräushaus hvor Lillian havde forudbestilt en dejlig frokost til os som bestod af Rahmschnitzel med salat og til dessert vaniljeis med chokoladesovs.

Efter at frokosten var fortæret, og alle var mætte og veltilpasse, var det tid til en kort spadseretur ned til kajen hvor turbåden ”Dreiflusse” rundfart afgik fra. Der blev købt gruppebilletter til 30 personer, selvfølgelige med rabat. Billetterne blev delt ud, men....., der var sørme en i overskud.

HVEM mangler en billet, har ALLE fået en billet? Ingen manglede, så vi måtte jo have fået en for meget. Straks fik Jessen solgt billetten og det var tid til at gå ombord. Ups, hvordan var det lige? Louis manglede en billet. Det blev heldigvis ordnet, godt nok lidt dyrere end vi andres og lidt godmodigt drilleri blev det også til. Det var det flotteste vejr vi sejlede i. Alle sad oppe på dækket og der kunne vi få serveret øl, kaffe, kakao og kage. Ja, man skal jo nødigt sidde og tabe sig, ikke også Niels Chr., så en stykke kage skal da klemmes ned.

Vi sejlede lidt op ad Donau, vendte og sejlede ned til floden Inn, hvorefter vi igen vendte og sejlede tilbage på Donau. Hele turen varede omkring 45 minutter.

Donau er 2.850 km lang og den næstlængste flod i Europa. Den løber ud i Sortehavet i Ukraine og har ind da passerer ti lande.

Nå, efter denne dejlige sejltur, blev hele flokken sluppet fri i Passau’s gågade. Der var lidt tid til at shoppe, ose eller bare nyde det dejlige efterårsvejr. Her startede føljetonen på nogle sko, jagten var gået ind. (Må lige indskyde, skoene blev ikke købt i denne uge. Der skulle enten vat i snuderne eller klippes en tå. Vi håber de efterfølgende er blevet købt i Grenå).

Omkring kl. 17 var det tid til at køre fra Passau. Vores chauffør syntes at vi lige skulle op til et udsigtspunkt for at se og nyde udsigten ned over byen. Vi må nok sige at det var et fantastisk view. Nå, nu var det blevet tid til at vende snuden hjem til campingpladsen.

Hjemme på pladsen sluttede vi af med en enkelt øl. Jeg tror alle syntes det havde været en skøn og oplevelsesrig dag.

Anette og Niels Chr.
Medlem nr. 525

Torsdag var vi nogle der tog til Passau igen for at shoppe lidt. Niels Christian fik købt sig en ny hat. Vi fik også lige en lille øl igen ved et hyggeligt lille bord i gågaden.

Hvilket årstal står her?

Guiden i regnvejr

Guiden var fra teatret i Passau

Skarpretterens hus

Èn af de smukke brostensbelagte gader

Donau

Èn af de flotte bygninger

Også flot inde i bygningen

Middag på Bräuhaus i Passau

Broen over Donau

Båden vi skulle sejle med på Die drei Flüsse

Vi venter på båden

Dejlig sejltur med smuk udsigt

Et meget langt krydstogtskib

Donau og Inn

Fra borde igennem Krystalskibet

Udsigt over Passau

Fredag d. 17.10.2014

Vi stod op til regn – meget regn – og vi skal på tur i skoven – i regnvejr, i Bayerischen Wald var målet, men bestyrelsen lavede hurtigt en plan B, så vi tog op til glasværket Joska først, så måtte vi se på vejret i løbet af dagen.

Efter glasværket, hvor mange fik brugt lidt penge, kørte vi op til Silberberg, som er et bjerg i Bavarian skoven, hvor der blev brudt sølv får mange år siden. For at komme helt derop måtte deltagerne først en tur op i bjergbanens liftestole to og to. Derefter blev de iklædt en blå kittel og en gul hjælm, så de ikke slog hovedet mod minevæggen, og så blev de guidet rundt af en ældre tysk herre, med en kraftig dialekt, men Jessen var som sædvanlig en god oversætter.

Minens historie går helt tilbage til 1200 tallet, men først i slutningen af 1800 tallet fandt man den første klump malm med sølv i. I 1910 kom der rigtig gang i produktionen af sølv og ca. 60 andre miniraler. Minearbejderne behøvede ikke at tænke på at sparre op til deres alderdom, for de fleste døde inden de blev 50 – 55 år.

Om vinteren bliver bjerget brugt til skisport og om sommeren kan man køre på slæde ned af bjerget, samt andre legeaktiviteter for børn, og der er flere vandreveje på bjerget.

Vi var 10 der blev nede ved restauranten og hyggede os med kaffe og kage indtil resten af gruppen kom tilbage.

På grund af vejret, droppede vi skovturen og tog på sightseeing i Bodenmais by, hvor pigerne vendte lidt bøjler og drengene så på en enkelt øl.

Derefter kørte bussen tilbage til campingpladsen, hvor mange fik travlt med at pakke ned, for i morgen går turen hjemover. Kl. 20,00 mødtes vi i restauranten hvor klubben var vært ved et glas vin eller en øl efter eget valg. Nogle fik også en kop kaffe. Kl. 21,30 sagde vi godnat og gik hver til sit. Alt i alt en god dag og en god tur.

MVH medlem nr. 91 Lene og Børge

Joska Glasparadies i Bayerischen wald

Indgang til Biergarten ved Joska

Meget overvældende med alt det glas

Glaspusteren er meget koncentreret

Udsmykning i Restauranten ved Joska

Med lift til Silberberg

" Er I med deromme? "

Godt far passer på Karoline!

Jessen ser nu ret afslappet ud

Flot udsigt fra Silberberg - men diset

Hold op hvor så vi sjove ud

Iført kittel og hjelm

Farvel og tak for denne gang